Wat begon met VW, breidt zich gaandeweg uit naar de hele Duitse en verdere Europese auto industrie. Decennia lang zijn overheid en burgers gefopt over de uitstoot van diesels.
Is het werkelijk? Er hangt een luchtje aan de zaak.
Vooral in de VS blaast de overheid hoog van de toren. Een miljarden claim hangt in de lucht en erger: de betrouwbaarheid van Made in Germany ligt op straat. Van de Amerikanen is bekend dat zij milieukwesties strak aanpakken. Wanneer het hen uitkomt, wel te verstaan. De mogelijkheid een geduchte concurrent legaal de nek om te draaien, is een geschenk uit de hemel.
VW directeur Winterkorn wierp zich strategisch in het stof voor wat hij terecht gesjoemel van zijn bedrijf noemde. De CEO ontkende op de hoogte te zijn geweest van de emissiefraude , maar trad een paar dagen later wel af. Ik denk overigens niet dat hij er een boterham minder om zal eten. Hij gaat naar Porsche en raad eens wie zijn opvolger bij VW wordt: Matthias Müller van Porsche! Daarbij zou ik graag weten welke financiële compensatie de vertrekkende CEO van VW heeft gekregen voor zijn knieval.
Onze premier Rutte sprak onlangs de Algemene Vergadering van de VN toe. Normaliter zou de zaal voor hem leeg blijven, maar ZKH Willem Alexander was meegereisd en dan loopt Artis natuurlijk snel vol. Niet gehinderd door enige notie van actualiteit, stelde de premier dat duurzame ontwikkeling vooral aan het bedrijfsleven moet worden overgelaten. Tegen de achtergrond van het VW schandaal kun je moeilijk een dommere opmerking maken. Weg lijkt de kans op een mooie VN functie, maar geen nood: Rutte kan altijd nog terecht bij ABN/AMRO.
Het probleem met diesels is niet van vorige week. Al een halve eeuw geleden reden ze rond, destijds vooral van Mercedes. Ik was een schooljongen en weet nog dat diesels destijds spijkerbakken werden genoemd. Dit vanwege het ellendig tikkende motorgeluid. Ook toen kon je het probleem goed ruiken.
Vijftig jaar lang hadden industrie en overheid alle gelegenheid tot een oplossing te komen. U kent de uitkomst. Van het geroemde zelfreinigend vermogen van het bedrijfsleven kwam weinig terecht. Het werd allemaal te duur. Frauderen met meetapparatuur leek veel simpeler. Meten = weten, nietwaar?
Regeringen van producerende, doorvoerende en consumerende landen strijken in ruime mate BPM en accijnzen op. De schoorsteen moet roken en diesels voldoen hier in ruime mate aan. Dus kneep men overal graag de neus en beide ogen dicht, ook in Den Haag. Ruzie met Duitsland is slecht nieuws voor onze economie. Bovendien valt moeilijk te bewijzen dat mensen kanker van dieseluitstoot hebben gekregen, dan nog van auto’s van een specifiek merk. Een vergelijkbaar misantropisch risico nam Defensie jarenlang met giftige verf.
In zijn vleigedrag zei Rutte in New York dan toch iets belangwekkends: dat regeringen naar het pijpen van de industrie moeten willen dansen. Niks ambities, slechts een gemakzuchtige buiging voor het grootkapitaal. Economie als de enige parameter van het leven. Dit is de opstelling van de VVD en consorten. Dat u er maar goede nota van mag nemen voor de komende verkiezingen.
In de basis is de kwestie eenvoudig. Diesels zijn moeilijk schoon te krijgen en als je het wel doet, presteren ze zoveel minder dat de klanten liever een benzinewagen kopen. Toch blijven diesels aantrekkelijk omdat een lager en goedkoper product van olie raffinage in de tank verdwijnt. Velen van u profiteerden hiervan en vroegen zich nooit iets af.
Duurzaamheid staat haaks op markteconomie. Deze kenmerkt zich door winstbejag en dus door moordende concurrentie. Fraude is hiervan een gevolg. Producenten van allerlei fabricaten bouwen doelbewust zwakke of moeilijk toegankelijke onderdelen in. De consument moet immers blijven kopen. Zonder overheidsdwang komt van duurzaamheid niets terecht of het wordt kapot geconcurreerd.
Wat kunnen wij burgers doen? Koop minder, mijd rommel, wantrouw aanbiedingen en ga bij uzelf te rade ingeval u desondanks gefopt wordt.
Weet u al dat VW flink wat aandelen van het eigen bedrijf heeft opgekocht toen de koers instortte? Alvast met het oog op betere tijden, want er is geen Duitse regering die de auto-industrie zal laten vallen. Dank voor het vertrouwen!
Monk
1 oktober 2015
(foto: Monk)