Monkwise

columns verhalen fotografie

Storm

Uitgebreide waarschuwing tegen opkomende storm, uitgedrukt tot in code rood, verhinderde niet dat minstens 66 vrachtwagens werden omgeblazen. De hele dag zond NPO een doorlopende voorstelling uit met feiten, verwachtingen, meningen en beelden. Alarm ging zelfs via een app rechtstreeks naar belanghebbenden. Helaas. Niets bleek voldoende om het vrachtverkeer tegen voorspelde calamiteiten te beschermen.

De sector wijt de ongelukken aan de vele chauffeurs die geen Nederlands spreken. Daarom moeten Matrix borden ook in het Engels waarschuwen. Mooi gesproken: het ligt niet aan de werkgever, maar aan de chauffeur en aan Rijkswaterstaat, het KNMI, zeg het maar. Een kind weet, dat werkgevers er alles aan doen om hun wielen te laten draaien en dat het oordeel van een individuele chauffeur hierin nogal betrekkelijk is. En is er een instantie die verantwoordelijk gesteld mag worden voor de weersgesteldheid in het land? Misschien de Kerk? Zij is toch de zelfbenoemde vertegenwoordiger van Gods wil op aarde?
Gefaald? Je moet betalen, pannenkoek!

Moeten de matrix borden voortaan tweetalig? In welke tweede taal dan wel? In het Engels, de taal van het land dat de EU verlaat? In het Duits? En Franse of andere Zuid Europese chauffeurs dan? In het Pools, omreden dat zoveel Poolse chauffeurs op de weg zijn, al dan niet in Nederlandse dienst?

Belangrijkste reden dat het verkeer tot over de grenzen van het gezond verstand gaat, is geld. Er moet verdiend worden en obstakels van welke aard ook, staan in de weg. Of liggen op het wegdek, zoals gisteren. De kwestie is, dat al een paar decennia alle rek uit de processen van productie en transport wordt gehaald. Steeds vaker komt het aan op minuten of nog minder. Alles staat onder druk van het geld. De politiek mag zich beraden hoe zij zich wapent tegen onverantwoord gedrag. Techniek kan hierbij helpen: een waarschuwing in code rood kan bijvoorbeeld worden vertaald in een verbod op vrachtverkeer. Maar wil de politiek dit wel?

De minister ergert zich over het massaal negeren van code rood en terecht. Maar ook weer niet helemaal. We hebben een neoliberaal kabinet in een neoliberale economie, verdedigd met bijpassende opvattingen. Wie niet weet wat dit voor standpunten zijn, adviseer ik een paar dagen naar WNL te kijken/luisteren, spreekbuis voor rechts Nederland. Beschouw dit maar als voorbereiding op wat nog gaat komen aan rechtse afbraak.
De minister maakt deel uit van een cultuur die alles vertaalt in geld en maakbaarheid. Een cultuur die het zo voorstelt dat de individuele burger het eigen lot in handen heeft: succes is een keuze in de maakbare maatschappij.

Onderhand denkt het overgrote deel van Nederland dat alles altijd moet en (dus) kan doorgaan. Zoiets doms als natuurgeweld heeft hierin nauwelijks bestaansrecht. En als het dan toch stormt of er breekt een dijk door, dan kraakt het land in zijn voegen. Zelf denken en beslissen, is kennelijk niet meer aan de orde.

Voor de vrachtwagenchauffeurs heb ik trouwens een oplossing ingeval zij tijdelijk van de weg moeten. We richten een stuk of wat Erotische Huizen in waar zij voor een bescheiden bedrag aan hun trekken kunnen komen. De hier gevoerde taal is in ieder geval internationaal.

Monk
19 januari 2018
(Foto: Monk)

Reacties zijn gesloten.